شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیضا
مراقب تبلیغات مواد غذایی ناسالم برای کودکتان باشید
کودکان و نوجوانان هنگام بازی، تماشای تلویزیون و استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم قرار می گیرندکه این بازاریابی، مصرف مواد غذایی ناسالم را برای کودکان جذاب می کنند.
کودکان و نوجوانان هنگام بازی، تماشای تلویزیون و استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم قرار می گیرندکه این بازاریابی، مصرف مواد غذایی ناسالم را برای کودکان جذاب می کنند.
هنگامی که کودکان کالری بیشتری از میزان نیاز خود مصرف می کنند دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند ، زیرا رژیم های غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی عامل اصلی اضافه وزن و چاقی هستند. در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ، میزان اضافه وزن در کودکان و نوجوانان 5 تا 19 سال در 40 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است ، از 7.4درصد در 1975 به 27.4 درصد در 2016 رسیده است . کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر بالا ابتلا به بیماری های غیرواگیر (مانند بیماری های قلبی ، سکته ، دیابت و برخی سرطان ها) در دوران نوجوانی و بزرگسالی هستند. بنابراین برای کاهش این خطر ، کودکان باید میوه ، سبزیجات ، حبوبات ، آجیل و غلات بیشتری بخورند و غذاهایی که چربی اشباع کم ،اسیدهای چرب ترانس ، قندهای آزاد / اضافه شده و نمک کمتری دارند مصرف کنند.
به دلیل ارتباط مستقیم بین بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم و اضافه وزن و چاقی در کودکان ، مجمع جهانی بهداشت (نهاد اصلی حاکم بر WHO) مجموعه ای از توصیه ها را در سال 2010 برای هدایت تلاش کشورها در طراحی سیاست های جدید یا تقویت سیاست های موجود تایید کرد.
تأثیر بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم بر روی کودکان
کودکان و نوجوانان هنگام بازی و تماشای تلویزیون و استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم قرار می گیرند. این بازاریابی ، مصرف غذاها و نوشیدنی های ناسالم را برای کودکان جذاب می کند. باید توجه داشت بازاریابان شرکت های تولید مواد غذایی ناسالم مبالغ هنگفتی برای رسیدن به این گروه ها هزینه میکنند، زیرا آنها بر تصمیمات خانواده در مورد خرید و نوع مواد غذایی اثر می گذارند. کانال های مورد استفاده برای دسترسی بازاریابان به کودکان از طریق ببیلبوردها ، تبلیغات چاپی ، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی ، کارتون ها ، بازی های کامپیوتری ، کانال های اجتماعی و فیلم ها است.
شرکت ها محصولات خود را برای کودکان و نوجوانان با طعم های مختلف ، تبلیغات ، نمونه های رایگان ، هدایای رایگان همراه با وعده های غذایی ، بازی ها و مسابقات ارزشمند ، تبلیغات پولی ، نام تجاری ، حمایت مالی ، طراحی و بسته بندی محصولات ، جذاب می کنند. تبلیغ محصولات و ترویج رفتار و الگوی غذایی مد نظر شرکت های تولیدی در کارتونها بسیار افزایش یافته است که تاثیر گذاری زیادی در کودکان داشته است.
WHO در محدود کردن بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم کار می کند
دفتر منطقه ای WHO با آژانس های سازمان ملل ، سازمان های غیردولتی، موسسات دانشگاهی و سازمان های جامعه مدنی برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی فنی از کشورها برای ارتقا بازاریابی مسئولانه غذا و نوشیدنی به کودکان با استفاده از یک رویکرد گام به گام یا جامع همکاری می کند تا بازاریابی مواد غذایی ناسالم را محدود شود.. اجرای این اقدامات ، خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، دیابت و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.
اقداماتی برای والدین و مدارس
والدین نقش مهمی در بهبود سلامت فرزندان خود و محافظت از آنها در برابر استراتژی های بازاریابی صنایع غذایی دارند. والدین باید این در این راستا اقدامات زیر را انجام دهند:
گزینه های غذایی سالم و متعادل را برای کودکان خود انتخاب کنید ، از جمله مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی چربی و قند را محدود کنید.
الگویی برای فرزندان خود باشید و آنها را تشویق به فعالیت بدنی بیشتر و پیروی از رژیم غذایی سالم کنید.
فرزندان خود را در مورد تأثیرات مضر بازاریابی ، به ویژه بازاریابی دیجیتال آموزش دهید.
آنچه را خریداری می کنید کنترل کنید و تحت تأثیر اسرار های فرزندتان قرار نگیرند که مواد غذایی ناسالم را که به شدت به بازار عرضه می شود خریداری کنید.
اگر اطمینان حاصل می کنید که فقط غذاها و نوشیدنی های سالم در دسترس هستند ، مدارس نیز یک محیط مهم برای بهبود تغذیه کودکان هستند. ابتکار مدارس دوستدار تغذیه چارچوبی را برای اجرای اقدامات به منظور بهبود بهداشت و تغذیه در مدارس فراهم می کند ، که به طور گسترده در منطقه اجرا شده است. طبق بررسی سیاست جهانی تغذیه 2016–2017 ، بیش از سه چهارم (79٪) از 19 کشور در منطقه گزارش کرده اند که یک برنامه بهداشت و تغذیه در مدارس دارند. این برنامه ها به طور کلی برای مقابله با سو تغذیه و اضافه وزن / چاقی کودکان اجرا می شوند که در همین راستا به مدارس توصیه می کنند :
ادغام آموزش تغذیه به عنوان بخشی از برنامه درسی
سمینارهایی را برای آگاهی از تأثیر بازاریابی و رسانه ها در انتخاب غذا و نوشیدنی کودکان ترتیب دهید.
کودکان را تشویق به تبعیت از شیوه های زندگی سالم با آموزش شیوه های غذایی سالم در طی برنامه های مختلف مدرسه و فعالیت های فوق برنامه کنید.
جلسات مشاوره تغذیه ای و آموزش را از طریق متخصص تغذیه مدرسه / پزشک ارائه دهید.
ترجمه و تنظیم: سپیده دولتی- کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت
منبع:
http://www.emro.who.int/nutrition/marketing-of-unhealthy-foods/index.html
نظر دهید